ÖVERSIKT.

Polering är en process som har störst inverkan på slutresultatet, både när det gäller färgens utseende och glans. Polering tar bort brister som finns på den transparenta ytan som gör att den ser matt ut, som virvlar, repor, ränder, snitt, målningsdefekter som en apelsinskalseffekt och dropp, oxidation etc., inte djupa skador. Dessa brister orsakar ljusfragmentering, minskar ljusreflektion, skapar reflekterade diseffekter och minskar bildskillnaden. Syftet med polering är att noggrant ta bort alla de små kvarvarande brister som orsakas av användning av fyllmedel, tätningsmedel, glasyr och externa medel som döljer den verkliga effekten av den underliggande färgen.

NÄR OCH hur ofta.

Vårt råd är att polera när uppenbara defekter är synliga eller när du bara vill förbättra din bils utseende.

I allmänhet rekommenderar vi att du polerar din bil 1 eller 2 gånger om året efter en fullständig rengöringsprocess.

För att bäst skydda resultaten rekommenderar vi guiden "Tvätt och torkning".

För att hålla färgen under goda förhållanden rekommenderar vi att du använder SC0 Hydro Tätningsmedel eller SC1 Tätningsmedel, underhållet med H20 Coat och W1 Quick Detailer för att minimera behovet av polering.

Det finns olika alternativ för polering, varav vi på Fra-Ber rekommenderar:

Manuell polering.

Polering med en roto-orbital polermaskin.

Polering med en roterande polermaskin.

Ibland är maskinerna mer än män.

Det är möjligt att polera för hand, men vi rekommenderar att du använder en polermaskin för att få enhetliga och vissa resultat.

Användning av en polermaskin låter dig också byta produkter och buffertar efter behov, eftersom de använder samma kardborreband. Den svarta Innovacar By Fra-Ber-bufferten tillåter till exempel fin bearbetning, medan den vita används för "stark polering". Dess enkelhet, buffertbyteshastighet och snabbhet med avseende på en manuell åtgärd gör att polermaskinen använder den absolut överlägsna appliceringsmetoden.

OK POLISK, MEN VILKEN?

Det breda utbudet av polermedel erbjuder många alternativ, vilket gör det svårt att välja det bästa för vår specifika situation.

För entusiaster rekommenderar vi att du behåller alla olika typer av polermedel för att få bästa resultat under alla omständigheter. Med så många polermöjligheter tillgängliga kan det vara svårt att välja den mest effektiva produkten oavsett dina nuvarande behov. Varje färg är olika och med tiden kommer du att kunna känna igen dem och agera därefter.

Nedan är en lista över de mest populära polerna och deras relativa användningsområden. Se även vår guide om ”Karosseri-brister” för att ta reda på mer om några av våra redan testade kombinationer av polermedel:

Föreningar.

Innovacar från Fra-Ber F1 Force One ska endast användas för kraftigt skadade fordon eller för att ta bort tecken på slipning (från en korn av P1500 uppåt). Denna förening används med den vita bufferten, som har en mycket hård yta som är lämplig för bearbetningstypen, vars verkan bäst kombineras med en P1 Polish Up -finish med den mjuka, blåa bufferten.

Mellanlack.

Innovacar från Fra-Ber A1 All In One är ett mellanlack som korrigerar måttliga brister, inklusive räffling. Hjälper till att få en extremt hög grad av glans, utgående från ett korn av P2000. Mindre aggressiv än en förening. För dem som letar efter maximal glans är det dock lämpligt att använda P1 Polish Up efteråt. Allt i ett är ett mycket populärt polermedel på marknaden, eftersom det är en "allt-i-ett-steg" -produkt, vilket innebär att du kan slutföra ett helt jobb utan att behöva ändra produkten utan bara bufferten: först mellanhård apelsinbuffert och sedan den medelmjukblåa bufferten.

Efterbehandlingslack.

Innovacar av Fra-Ber P1 Polish Up har till uppgift att ta bort alla brister från färgen, till exempel mikrofel och hologram. Polish Up tar inte bort djupa brister men används eftersom den lyckas behandla färgen och få maximal glans och intensitet med extrem känslighet. Detta lack gör det möjligt att få en spegeleffekt och förbereda vägen för efterföljande applicering av ett vax eller förseglingsmedel. Den mediummjuka blå bufferten är lämplig för denna typ av tillstånd.

ANDRA BUFFER FÖR ANDRA ANVÄNDNINGAR.

Valet av buffert är ett mycket viktigt beslut, eftersom användning av olämpliga buffertar (eller kombinationer av dem) kan leda till slöseri med tid och överdrivet arbete. Slipkraften hos den valda bufferten måste motsvara den för den produkt som ska användas.

Typer buffertar.

Innovacar by Fra-Ber-buffertar är utformade för att ge bästa prestanda:

Trapezformade buffertar, för arbete på ytor som inte är helt släta, för att förhindra eventuella skador orsakade av stödplattan och för att göra behandlingen mer hållbar.

Öppen cellteknik buffertar för effektiv värmedispersion.

Ett centralt hål för att undvika ansamling av smuts och rester.

Vårt utbud av buffertar, från de mest till de minst aggressiva:

Ullbuffert> i kombination med alla pastor (större skärkraft än bufferten).

Vit buffert> i kombination med F1 Force One.

Orange buffert> i kombination med A1 Allt i ett.

Blå buffert> i kombination med P1 Polish Up.

Svart buffert> i kombination med G1 Glossy.

VÄLJA EN BAKGRUND FÖR BUFFERN.

En polermaskin kan inte fungera utan en stödplatta. Valet av stödplatta är direkt kopplat till bufferten som vi tänker använda och till våra preferenser när det gäller tillämpning.

Det är praktiskt att ha olika stödkuddar i olika storlekar så att du alltid kan välja den bästa lösningen för applikationen.

Ytan på stödplattan består av små krokar (kardborreband) som enkelt fästs på motsvarande yta bakom bufferten. Centrera bara duken på tallriken och tryck tills den sitter fast.

Det är mycket viktigt att alltid använda stödkuddar som är mindre än bufferten. Till exempel är vår stödplatta för flexpolish med diameter 125 mm lämplig för våra öppna cellbuffertar med diameter 150 mm.

Slutligen definieras vår stödplatta som ”flex” eftersom den är extremt flexibel och elastisk för att följa profilerna på ytan som ska behandlas för att undvika skador på ytor.

KROPPFÖRKLARINGAR.

Fläckar

Karossfläckar orsakas vanligtvis av kalkrester på karossen, som skadar ytan på grund av solljus.

För att eliminera dem rekommenderar vi att du går steg för steg, så att utföra ett första test med DS Scale och, om det inte löser problemet, fortsätta med vanligtvis "aggressiv" polering.

Manuell: rekommenderas inte.

Roto-orbital:

Använd F1 Force One + vit buffert.

Sedan A1 All in One + blå buffert.

Roterande:

Använd A1 All in One + orange buffert eller, i närvaro av djupa fläckar, använd en ullbuffert följt av den orange bufferten.

Vi rekommenderar sedan avslutning med P1 Polish up + svart buffert.

Oxidation: en konstant fara.

Vi tänker aldrig på det, men de faktorer som allvarligt kan orsaka skador på vårt karosseri är oändliga och praktiskt taget alltid runt hörnet.

Vårt fordons karosseri påverkas av en mängd miljöfaktorer: väder, regn, UV -strålar, men också till exempel tvätt med aggressiva produkter.

Karossoxidation är en subtil, tyst fiende som hela tiden agerar och leder oåterkalleligt till förlust av glans och reflektion. Av denna anledning är det mycket viktigt att konsekvent använda Innovacar by Fra-Ber tvättmedel och tätningsmedel.

Om du inte var medveten om denna information och inte har skyddat din karosseri tillräckligt tidigare, kommer vi att förklara vad du ska göra om du märker ett avancerat oxidationstillstånd på din kaross.

För att eliminera oxidation rekommenderar vi:

Manuell behandling:

F1 Force One + manuell pad (Foam -app)

Behandling med roto-orbital polermaskin:

Använd A1 All in One + orange buffert.

Behandling med roterande polermaskin:

Använd A1 All in One + orange buffert.

Vi rekommenderar sedan avslutning med P1 Polish up + blå buffert.

Apelsinskalseffekt.

Denna mycket störande karossfel är tyvärr till och med närvarande ibland på fordon som just har lämnat återförsäljaren.

Hur identifierar jag det? Observera helt enkelt färgen mot ljuset: om färgens form verkar klumpig, vilket ger en effekt som en skalning som nämnts ovan, har ditt karosseri ett "apelsinskal" -problem.

Som vi nämnde är detta ett ganska vanligt problem orsakat av en defekt i färgpistoler och en felaktig utspädning av färger.

Tyvärr är de flesta åtgärder också påträngande. Den vanligaste lösningen går ut på att jämna ut den transparenta ytan med sandpapper med olika korn (P1500 -P2000 -P3000), efter att ha använt en mikrometer för att verifiera operationens genomförbarhet.

Efter att ha jämnat ut ytan kan du fortsätta polera med hjälp av rätt tillbehör.

Speciellt när det gäller polering avråder vi starkt från manuell behandling.

Behandling med roto-orbital polermaskin:

Använd F1 Force One + vit buffert.

Sedan A1 All in One + blå buffert.

Behandling med roterande polermaskin:

Använd A1 All in One + ullbuffert, följt av en orange buffert.

Vi rekommenderar sedan avslutning med P1 Polish up + blå buffert.

Virvelmärken: vad är det och hur eliminerar jag dem?

Virvelmärken är inget annat än lätta repor som kraftigt påverkar karossens glans. De är normalt ett resultat av olämplig tvätt eller polering som utförs efter ouppmärksam dekontaminering.

Här är vad du kan göra för att motverka dem:

Manuell behandling:

F1 Force One + Manual pad (Foam -app).

Behandling med roto-orbital polermaskin:

Använd A1 All in One + orange buffert.

Du kan sedan fortsätta med A1 All in One + blå buffert eller för dem som är intresserade av maximal glans och djup rekommenderar vi att du använder P1 Polish up + blå buffert.

Behandling med roterande polermaskin:

Använd A1 All in One + orange buffert eller, i närvaro av djupa fläckar, använd en ullbuffert följt av den orange bufferten.

Vi rekommenderar sedan efterbehandling med P1 Polish up + svart buffert.

Rids (slumpmässigt isolerade djupare repor)

Rids är i grunden repor som är lite djupare än de tidigare beskrivna, som påverkar karosseriet på ett mycket mer betydande sätt.

Det finns många olika möjliga orsaker och lösningar, beroende på skadans omfattning.

För i huvudsak ytor, en avgörande. utmärkt prestationsbehandling är definitivt polering:

Manuell behandling:

Force One + Manual pad (Foam -app).

Behandling med roto-orbital polermaskin:

Använd F1 Force One + vit buffert.

Sedan A1 All in One + blå buffert för att förbättra efterbehandlingen.

Behandling med roterande polermaskin:

Använd A1 All in One + ullbuffert, följt av en orange buffert.

Sedan P1 polera upp + Svart buffert för att förbättra efterbehandlingen.

Skador på grund av felaktig slipning:

Slipning är en extremt känslig behandling, som endast måste utföras om det är absolut nödvändigt och för vilket det är lämpligt att fortsätta med extrem försiktighet och endast av dem som har lämplig kompetens. Det är klart att risken för kvarvarande märken är ganska hög när slipande produkter och material används.

Återigen i det här fallet rekommenderar vi inte att du försöker lösa skadan manuellt.

Behandling med roto-orbital polermaskin:

Använd F1 Force One + vit buffert.

Sedan A1 All in One + blå buffert för att förbättra efterbehandlingen.

Behandling med roterande polermaskin:

Använd A1 All in One + ullbuffert, följt av en orange buffert.

Sedan P1 polera upp + svart buffert för att förbättra efterbehandlingen.

Hologram.

Denna typ av defekt, som presenterar sig som fina repor, är utan tvekan en av arbetsmardrömmarna för polering. Det finns olika orsaker till deras skapande: felaktig grovbearbetning eller den direkta effekten av en buffert med föroreningar är bara två av de viktigaste utlösarna till denna defekt.

Att vara dessa extremt ytliga skador är dock mycket enkelt att eliminera dem!

Här är hur:

Manuell behandling:

F1 Force One + manuell pad (Foam -app).

Behandling med roto-orbital polermaskin:

Använd A1 All in One + orange buffert; du kan använda P1 Polish up + blå buffert i närvaro av inte särskilt allvarliga hologram.

Behandling med roterande polermaskin:

Använd A1 All in One + orange buffert; du kan använda P1 Polish up + blå buffert i närvaro av inte särskilt allvarliga hologram.

"Gris-svansar".

Dessa typer av repor är den direkta effekten av en roto-orbital polermaskin, polermaskin eller slipmaskin vars buffertar inte var ordentligt rena.

De har sitt ursprung på grund av skräppartiklar som fastnar vid buffertarna, vilket ger upphov till denna typ av skador, med en typisk och lätt igenkännlig form.

Skulle denna typ av skada uppstå är den enklaste och mest omedelbara lösningen att fortsätta med ett andra lager polering.

Manuell behandling:

F1 Force One + manuell pad (Foam -app).

Behandling med roto-orbital polermaskin:

Använd F1 Force One + vit buffert.

Sedan A1 All in One + blå buffert för att förbättra efterbehandlingen.

Behandling med roterande polermaskin:

Använd A1 All in One + ullbuffert, följt av en orange buffert.

Vi rekommenderar sedan efterbehandling med P1 Polish up + svart buffert.

Insektsrester.

Inte alla är medvetna om detta, men tyvärr har insektsrester en sur karaktär och ofta lyckas de tyvärr bocka karossen och tränga in i den transparenta ytan. Detta är faktiskt ett ganska allvarligt problem.

Vid ny kontaminering kan noggrann tvätt följt av lerning vara tillräcklig och avgörande. i de allvarligaste fallen kan slipning vara nödvändig för att eliminera all skadad transparens.

Hur som helst kan djuppolering vara ett sätt att lösa och effektivt eliminera denna typ av effekt. Här är hur:

Manuell behandling:

F1 Force One + manuell kudde (Foam -app) om endast små skador.

Behandling med roto-orbital polermaskin:

Använd F1 Force One + vit buffert.

Sedan A1 All in One + blå buffert för att förbättra efterbehandlingen.

Behandling med roterande polermaskin:

Använd A1 All in One + ullbuffert, följt av en orange buffert.

Vi rekommenderar sedan efterbehandling med P1 Polish up + svart buffert.

INLEDNING TILL POLERING.

Som redan till stor del illustreras i den här guiden kan de flesta karossfärgskador korrigeras och ge utmärkta resultat. För bästa resultat är det dock lämpligt att följa stegen som kommer att förklaras nedan.

Vi måste påpeka att färgen måste ha tvättats noggrant och noggrant innan du polerar ett fordon med produkter som SP1 Förtvätt och S2 Foamy och mekaniskt sanerat med lerstång.

Du kan läsa mer om denna punkt i vår guide:

Sanering.

Ett fotograferingsljus.

Det första steget som ska tas för att optimera poleringsprocessen är att investera i ett lämpligt ljus. Ett högkvalitativt ljus hjälper dig att analysera karossen genom att avslöja även de minsta defekterna och framför allt hjälper dig att snabbt tolka vad som är det bästa sättet att ingripa för att uppnå önskade resultat.

Att förebygga är bättre än att bota.

Du minskar konsekvent risken för att skada andra delar av fordonet som ska behandlas genom att alltid komma ihåg att maskera de delar du vill skydda med tejp.

Effekten av denna försiktighetsåtgärd kommer också att vara positiv av andra skäl. Till exempel? Maskering med tejp skadar inte eller förseglar tätningarna.

Vilka delar ska maskeras innan polering?

Tätningar, emblem, främre och bakre lampor, stötfångare och mer är normalt maskerade.

Är du inte säker på om du ska maskera en del av ditt fordon eller inte?

Maskera det! Som de säger: "Förebyggande är bättre än botemedel."

Polering för hand.

Låt oss anta att det normalt är lämpligt att gå mekaniskt med polering, just på grund av de polska tekniska egenskaperna som kräver konstant tryck och mycket uppmätta rörelser för att få de bästa resultaten.

Om du inte kan använda en polermaskin eller inte äger en, följ dessa steg och vår guide för att uppnå utmärkta resultat från manuell polering.

Vi rekommenderar att du applicerar ett lack med en mikrofiber- eller skumduk (som vår Foam -app). Valet mellan de två beror på det arbete du måste göra och självklart vilken typ av produkt som appliceras (polermedel, förening, tätningsmedel eller vax som ska kombineras).

Med tanke på att manuell polering naturligtvis är mindre effektiv än polering med en maskin, rekommenderar vi att du använder en förening som F1 Force One, eller ett medium all-in-one polish som A1 All in One.

Vi rekommenderar att du endast använder ett lackeringsmedel (P1 Polish up) om du vill rengöra ytan innan du applicerar ett vax eller tätningsmedel.

Handstyrd polering:

Välj en manuell applikator, till exempel: Skumapp.

Utvärdera vilken som är den bästa produkten att applicera enligt instruktionerna i föregående guide.

Fördela några droppar poler på applikatorn.

Arbeta på en maximal yta på 20x20cm, med minst möjligt tryck.

Fördela produkten med kontrollerade cirkulära rörelser.

Arbeta från vänster till höger och sedan uppifrån och ner.

Så snart du är klar, använd en Micron Up för att eliminera överflödig produkt.

Kontrollera karosseriets förhållanden med en ljuskälla.

Upprepa alla föregående punkter tills du uppnår önskat resultat.

När poleringen är klar bör de mest ytliga defekterna på karosseriet verka mycket mindre uppenbara eller till och med ha försvunnit.

Tack vare en klarare och mindre skadad yta kommer karossen att uppnå betydande glans och ljusstyrka.

Komplett polering med ett tätningsmedel (t.ex. Sc0 Hydro Sealant eller SC1 Tätningsmedel), vilket hjälper till att hålla ytan slät och blank och skydda den eller applicera en glasyr (som G1 Glossy) för att uppnå en behaglig "silkeslen" effekt.

Du kan läsa mer om denna punkt i vår guide:

Vad är glasyr?

Roto-orbital polering.

Roto-orbitalpolerare är säkert de bästa hjälpmedlen vid poleringsbehandling: deras rotationsaxel är decentraliserad med avseende på rotationsaxeln och detta bidrar till mindre invasivt arbete (eftersom de är mer känsliga och jämna).

Roto-orbital polermaskiner är också enkla att använda, även för mindre expertoperatörer.

Bigfoot, Flex och Festool tillverkar roto-orbital polermaskiner som tack vare sin lilla storlek kan komma närmare skär- och korrigeringsprestandan hos en roterande polermaskin, men utan att riskera att skapa hologram, vilket också minskar bearbetningstiden med 40%.

Guidad roto-orbital polering:

Låt oss titta närmare på hur du använder det:

Utvärdera karossfelet som ska korrigeras, välj lämplig buffert och slutligen centrera bufferten på stödplattan.

Applicera några droppar lack på utsidan av bufferten.

Avgränsa arbetsområdet; en portion på 60cmx40cm är idealisk.

Med polermaskinen avstängd, fördela polerna jämnt över hela ytan som ska behandlas.

Slå på polermaskinen med lägsta hastighet (600-800 varv / min) och bred polermedel på ytan.

Justera polerkraften så att den är bekvämast för dig, alltid med hänsyn till omfattningen av de defekter som ska åtgärdas (cirka 2000 varv / min rekommenderas).

Rotary polermaskiner kräver inte särskilt tryck, eftersom hans rörelse använder hastighet.

Flytta polermaskinen ungefär 2-5 cm per sekund, försök att alltid hålla den i rörelse och arbeta från hörn till hörn.

När du har nått det motsatta hörnet, polera längs samma väg i omvänd riktning.

Fortsätt tills poleringen är klar.

Polera området igen, men i motsatt riktning från det tidigare arbetet.

Polera området igen som under det första skiktet, applicera mindre tryck och sänka varvtalet (ner till 1000-800 rpm).

Om lacken försämras (det blir en vit mattfilm), stäng av polermaskinen.

Använd Micron Up för att ta bort det försämrade lacket.

Kontrollera polering med en ljuskälla.

Upprepa denna procedur tills du har uppnått optimala resultat.

Obs: vi rekommenderar starkt att du byter ut bufferten mot en ny efter att ha polerat två delar av karossen. Om du inte har många buffertar, kom ihåg att tvätta dem med en pensel och håll dem på låg hastighet efter ett par arbetspass.

KONTROLLERA POLERING.

Att känna till genombrottstiderna för slipmedlen i polermedel är avgörande för att säkerställa att poleringsoperationer har utförts korrekt: eftersom det faktiskt är produkter med en komplex struktur, kommer de inte att utföra sin korrigeringscykel korrekt om de inte lämnas att agera under den nödvändiga tiden och lämna bara deras oljiga del att agera.

Detta innebär att defekter inte kommer att korrigeras perfekt utan bara maskeras och korrigeras av oljorna.

Tack vare D2 Check kan de som ansvarar för rengöring av ytan av överflödiga oljor, som markerar det verkliga arbetet, utvärdera omfattningen av de defekter som inte avlägsnas.

Uppenbarligen är det senare ett valfritt, icke-obligatoriskt steg efter polering, medan det är nödvändigt innan en nanoteknologisk behandling förbereds som kräver en helt ren yta.

Välj den lämpligaste bufferten för typen av ingrepp (utvärdera noggrant felet som ska korrigeras).

Centrera bufferten på stödplattan.

Applicera några droppar lack på utsidan av bufferten.

Avgränsa arbetsområdet, börja med en liten portion på 60 cm x 40 cm.

Spåra arbetsområdet genom att fördela polerna jämnt över hela området med polern avstängd.

Slå på polermaskinen med lägsta hastighet 1-3 och bred polermedel över arbetsytan.

Öka poleringshastigheten gradvis upp till hastighet 4,5 - 6, från ett hörn av det identifierade området.

Applicera ett tryck på 7/10Kg på polerhuvudet.

Arbeta alltid från ett hörn till ett annat, flytta ca 2 cm per sekund.

När du har nått det motsatta hörnet, polera längs samma väg i omvänd riktning.

Fortsätt på detta sätt tills hela området har polerats.

Polera hela området igen, upprepa tidigare operationer i omvänd ordning.

Polera igen som med första skiktet men applicera mindre tryck.

Om lacken försämras (det blir en vit mattfilm), stäng av polermaskinen.

Ta bort överflödig produkt med Micron Up.

Kontrollera arbetet med en ljuskälla.

Upprepa från punkt 3 till 16 tills hela fordonet har polerats.

Obs: vi rekommenderar starkt att du byter ut bufferten mot en ny efter att ha polerat två delar av karossen. Om du inte har många buffertar, kom ihåg att tvätta dem med en pensel och håll dem på låg hastighet efter ett par arbetspass.

Denna operation måste utföras på avstånd från karosseri.

Polering med roto-excenter.

Roto-excentriska polermaskiner är de mest kraftfulla och låter dig polera säkert med minimal felmarginal.

Tack vare sin kraft kan dessa maskiner snabbt och definitivt ta bort brister.

Roto-excentriska polermaskiner roterar och har en samtidig bana (cirka 8 mm), vilket garanterar utmärkta resultat när det gäller både utjämning och efterbehandling.

Allt ovanstående är sant om och bara om buffertar och pastor regelbundet byts ut, men framför allt kommer ihåg att justera banan:

Med omloppsbana vid maximal hastighet är rörelse praktiskt taget roterande och med hög skärgrad.

Med banan vid låg hastighet är det möjligt att effektivt eliminera alla ränder och hologram.

Du kan läsa mer om denna punkt i vår guide i avsnittet: "roto-orbital polering."

Rotary polering.

Denna typ av polermaskin kan endast användas av poleringsexperter eller proffs: i själva verket kan roterande polermaskiner korrigera brister snabbare än roto-orbital eller roto-excentriska polermaskiner, men deras användning kräver erfarenhet och skicklighet eftersom de kan orsaka skador på färgen oftare.

På grund av de ofta skadade buffertarna som körs i olika hastigheter (långsammare inuti och med större kraft på utsidan) är det alltid lämpligt att förfina arbetet som utförs med denna rotor med en roto-orbitalpolerare.

EFTER POLERING.

Efter polering kommer vi att ha en klart tydligare transparens med mer intensiva reflektioner.

Din kaross blir mjukare och mer silkeslen.

För att slutföra polering kan du applicera en glasyr som G1 Glossy eller ett tätningsmedel som SC0 Hydro Sealant eller SC1 Tätningsmedel.

Glasyr hjälper till att förbättra ytans utseende, medan tätningsmedel hjälper till att skydda det.

Du kan läsa mer om denna punkt i vår guide i avsnittet:

Vad är glasyr?

Följ oss på Facebook